Nur Qurratu Amni

Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, June 22, 2010

Kursus Kahwin

Saje nak kongsi pasal kursus kahwin yg aku attend 24 & 25 mei ritu.Aku dan tunang dah selamat menghadiri kursus kahwin.. fuhh lega ckit bla dh settle satu step..actually we chose to attend dekat P.Putih,daerah tunang aku..sebab dekat dgn umah dan tmpat keje dia,maklumla tunang aku ni manusia yg paling sibuk,nk dpt cuti pn susah..maklumla kje sndiri.xkjer xde duit.hehe..

Procedure yg dikeluarkn oleh Jabatan Agama Islam Kelantan ni mmg mudah dan pantas..1stly kami kena register byr RM70 pastu dorg kluarkn jadual dan tarikh yg kami perlu attend.Kursus berlansung 2 ari.1st day kena msuk kol 7.30am.Kol 6.00am aku dh kena kluar umah,memandangkn aku mgambil masa sejam dr umah sewa aku di wakaf bharu utk ke P.Putih..huhu..awal giler kena kuar..sejukkk...hehe..
Kursus start kol 8.00 jugak,1/2 jam awl tu utk pendaftaran.Mase pndftaran tu igtkn xde kena byr ape dah,tp kena gak kuar rm2 tuk buku..pastu 2nd day masuk kol 8.00am.

Memandangkn aku attend kursus ni kt Kelantan,paham2 je la..penceramah dia msti speking Kelantan..sib bik aku ni terror..haha..(poyo jer)..utk bhs yg tidak brpe pekat la..klu yg pekat sgt bhsnya tu..aku pn xpaham ape benda..dlm ramai pnceramah tu..aku bleh follow la language dorg..cme sorg tu je..tu pn bkn sume bhs dia guna aku xphm..cuma aku lmbat pick up je ckit..org len dh abis gelak..bru aku dpt tgkap ape yg dia ckp..haha..mencabar tul..Spnjang kursus,mkn pg dan tghari disediakn sepenuhnya oleh Jabatan Agama Islam Kelantan,tu yg penting spy aku bleh fokus spnjang sesi berlansung..hehe..

Pd aku kursus ni mmg penting diadakn.Sbb apa aku kata penting? sbb memandangkan zaman sekarang ini ada pelbagai ragam manusia dan permikiran, maka sbb tu lah jabatan agama setiap negeri mengadakan kursus perkahwinan sebelum berkahwin.Kursus kahwin ni sebagai inisiatif untuk memudahkan cara, gerak kerja, urusan dan situasi pasangan masing2.

Di dalam kursus kahwin ni jugak diceritakan mcm2 perkara. Banyak gak benda yang aku tak tau.Mereka bercerita dengan teori dan berdasarkan pengalaman yg ada. Persediaan awl samada dari segi ilmu fardhu ain atau fardhu kifayah.Mmgla aku akui bahawa kebanyakan yang diceritakan di dalam kursus pra perkahwinan ini ialah asasnya sahaja. Samada aqidah, ibadah dan akhlak yg mgkin kita penah belajar.Nak2 pulak bg mereka yg pernah bersekolah agama msti penah belajar detail pasal sume tuh kn..aku nih sek biasa jer.

Tp ape yg bestnya aku nk cite,Jabatan Agama Islam Negeri Kelantan ni terus on the spot kluarkn sijil slpas tamatnya kursus tersebut.Pantas betul kn..hehe..

Ni lah sijil yg aku trima slpas kursus tuh..(sijil kursus kahwin je tau..bkn sijil kahwin lg!!hikhik..)








No comments:

Post a Comment